ایرانشناسی و گردشگری

خدمات و مطالب ایرانشناسی و گردشگری

ایرانشناسی و گردشگری

خدمات و مطالب ایرانشناسی و گردشگری

شهرستان کبودر آهنگ

نگاهی کوتاه به شهرستان کبودر آهنگ

کبودرآهنگ یکی از شهرستان‌های استان همدان است که دربرگیرنده‌ی یکی از آثار طبیعی وبا اهمیت ایرانیان یعنی غار علیصدر است. گفته می‌شود در این منطقه چون در گذشته رودهای متعدد و برکه‌هایی وجود داشته که کبوتران از هر سو به آن می شتافتند از این رو آن‌را کبوتر آهنگ نامیدند اما در زبان ترکی کورنگ گفته می شود که به معنی رودهای آب است.
مرکز شهرستان کبودر آهنگ در 48 درجه و 43 دقیقه درازای جغرافیایی و 35درجه و 12 دقیقه پهنای جغرافیایی و در ارتفاع 1675 متری از سطح دریا واقع شده است. کبودر آهنگ از شمال به خدابنده ( استان زنجان ) از خاور به رزن، از جنوب به همدان و از شمال باختر به شهرستان بیجار و قروه محدود می‌شود. این شهرستان با آب و هوایی سرد و خشک، در شمال خاوری استان همدان قرار دارد.
صنایع دستی به‌ویژه قالی بافی کبودر آهنگ از شهرت فراوانی برخوردار بوده و به عنوان قدیمی ترین صنایع این بخش محسوب می شوند. در بیش‌تر خانه های روستایی این منطقه دار قالی وجود دارد و نقش به سزایی در تامین معاش مردم منطقه ایفا می کند. آب کشاورزی منطقه از چاه های عمیق و قنات ها تامین می شود و گندم، جو، یونجه، بنشن، تره بار، انگور و سیب از مهم ترین محصولات آن است. گندم و جو آن به خارج از شهرستان صادر می شود. وجود مراتع غنی در این منطقه سبب تقویت دام‌داری شده و روستاییان روی پرورش گوسفند و گاو تاکید فراوانی دارند به خصوص اهمیت دام‌داری در دهستان مهربان بر کشاورزی بیش‌تر است.غار علیصدر،قلعه‌باشقوتاران و پل‌کوریجان مهم‌ترین دیدنی های این منطقه راتشکیل می‌دهد.

نظرات 1 + ارسال نظر
کبود راهنگی 1386/06/11 ساعت 23:47

سلام مطالبتان در مورد کبود راهنگ بسیار ناقص است مطلب شما در مورد
وجه تسمیه کبود راهنگ غلط است
به زبان و لهجه ترکی اشاره نکرده اید
کبود راهنگ بزرگترین شهرستان استان است
و سومین در صنعت
اولین در توریسم و ................
در صورت نیاز با انجمن فردای سبز کبود راهنگ ۰۸۱۲۵۲۲۵۸۰۰ تماس بگیرید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد